VI FINDER OS SELV I
MØDET MED ANDRE

VI FINDER OS SELV I
MØDET MED ANDRE

VI FINDER OS SELV I
MØDET MED ANDRE

VI FINDER OS SELV I
MØDET MED ANDRE

VI FINDER OS SELV I
MØDET MED ANDRE

VI FINDER OS SELV I
MØDET MED ANDRE

Dramaterapi i Lyngby og Værløse

Står du over for livsændringer, som skubber til din tilværelse? Dramaterapi kan være en effektiv måde at arbejde med traumer. Gennem dramaterapien kan du opleve dine traumer fiktivt, og herved løsrive dig fra dem.

Hvad er dramaterapi?

Dramaterapi er en kunstnerisk terapiform, som kan benytte sig af mange forskellige teknikker og opstå i mange forskellige former. Dramaterapi kan anvendes gennem f.eks. dans, bevægelse, stemmetræning, kropslige øvelser, skuespil, tegning, sang og sandplay.

Dramaterapi vil altid tage udgangspunkt i dine ønsker og behov. Der er en stor frihed i dramaterapi, og du kan se dig selv gennem dine kunstneriske frembringelser. Du kan frit tage det til dig, som du vil have, og lade det ligge, som du ikke ønsker mere af i dit liv.

Der indgår ikke nødvendigvis samtaleterapi i dramaterapi. Det betyder, at du ikke behøver at forklare, hvad den enkelte ting er en metafor for.

Dramaterapi er en måde at tage sit liv tilbage på. En historie om vold, overgreb af seksuel og psykisk karakter og mobning vil ofte leve et hemmeligt liv i ens krop. Men gennem dramaterapi flytter du historien ud af kroppen og ud i rummet sammen med din terapeut. På den måde løsriver du dig fra den.

Du tager den frem, når du vil, og du lægger den til side, når du vil. Det vigtige er, at du fra at være overvældet af et traume, der har raseret dit indre og måske også ydre liv, får lov til at se på traumet udefra. Du ser det gennem den trygge fiktion sammen med en, der støtter og opmuntrer. Du får lov til at holde hemmeligheder hemmelige indtil, at de ikke behøver at være hemmelige mere. Det kan næsten føles som at få vinger.

Sandplay/sandtray

Det er specielt velegnet til dig, som har traumer, du gerne vil arbejde med på sikker afstand. Herved undgår du retraumatisering.

Det foregår på den måde, at en lille bakke bliver fyldt med en blanding af ler og sand eller bare sand. I denne kan du efter eget valg lægge forskellige figurer eller ting. Det kan være knapper, strandskaller, sten, perler etc. Herefter vil jeg nogle gange give dig en opgave, såsom at du skal lave en opstilling af dit liv her og nu. Andre gange arbejder du helt selv med lidt støtte undervejs. Jeg fortæller, hvad jeg ser, men jeg tolker ikke. Tolkningen er din egen. Det er slet ikke sikkert, at du har lyst til at dele den med mig, hvilket er helt i orden. Du har delt billedet, og det er rigtig fint.

Du tager billeder af dine opstillinger med din telefon. Vær forsigtig med at vise billederne til andre, eftersom billederne kan beskrives som dine sjælebilleder. Ikke alle og enhver vil kunne forstå og gebærde sig respektfuldt over for billeder af denne særlige karakter. Hvis du er visuelt orienteret, så vil billederne kunne hjælpe dig til huske meget klart, hvad der f.eks. er modgiften til et traume.

Der er også mulighed for at fortælle en fiktiv historie med sandplay. Igen er det en måde at arbejde med nogle temaer på, hvor de er på sikker afstand.

Rollespil

Rollespil kan foregå på mange forskellige måder. Et eksempel fra gestaltterapi er stolearbejdet. Her kan man forestille sig en bestemt persons tilstedeværelse typisk placeret på en stol og snakke til vedkommende. Nogle gange eksperimenterer man videre og forestiller sig, at man er vedkommende og taler som denne ved at sætte sig på vedkommendes stol.

Denne teknik er rigtig brugbar i mange forskellige sammenhænge. Man kan opdage, at vedkommende faktisk gerne vil støtte i en bestemt sammenhæng. Hvis man har siddet fast i en gammel opfattelse af andre mennesker baseret på tidligere erfaring, så er man gået glip af at opdage, at nogle faktisk vil en det godt.

Denne form for terapi er til gengæld ikke så god, når det kommer til traumearbejde. Den kan være alt for overvældende for ens nervesystem. Gestaltterapi arbejder direkte med en problematik, og dramaterapi arbejder mere indirekte. Der er fordele ved, at man f.eks. benytter figurerne i sandplay, eller figurer man selv har lavet af modellervoks og fortæller en historie. Denne måde er god fordi, at man undgår at arbejde for direkte med oplevelser, som er alt for voldsomme for en. Historien oversættes nemlig ikke til fakta, den får lov til at fortsætte med at være en fiktiv historie.

Der findes en buddhistisk historie, som Mooli Lahad, professor i psykologi og dramaterapi, bruger til at eksemplificere, hvad dramaterapi går ud på. Den findes i en af de træningsbøger, som dramaterapeut Sue Jennings gav mig, da jeg gik på hendes hold. Historien lyder således:

En lille dreng viser en kokon til en buddhistisk guru. Guruen fortæller drengen, at han har fundet en kokon med en lille sommerfugl indeni, og at sommerfuglen snart vil komme ud. ”Må jeg få sommerfuglen,” spørger den lille dreng. ”Ja,” svarer guruen, ”men på én betingelse: når kokonen begynder at åbne sig, og den lille sommerfugl vifter med sine vinger for at komme ud, så må du ikke hjælpe den. Du må ikke hjælpe sommerfuglen med at bryde hul på kokonens skal. Sommerfuglen skal selv klare det.” Det lover den lille dreng. Han tager kokonen og går hjem.

Følelsen af at få stærkere muskler – og måske endda vinger

I flere timer ser den lille dreng på kokonen, indtil han opdager, at der er små bevægelser inde i den. Kokonen bevæger sig, og langsomt kommer der en lille revne i den. En smuk og skrøbelig sommerfugl flakser med sine vinger så langsomt og så svagt, at det så ud som om, at den aldrig ville komme ud.

Den lille dreng ser på, og han føler, at han må hjælpe. Pludseligt og helt imod hvad guruen har sagt, bryder han kokonens skal i to halvdele og lader sommerfuglen komme ud. Den smukke sommerfugl begynder at vifte med sine vinger i et stykke tid, men falder snart til jorden og ligger helt stille. Drengen tager den op og ser på den døde sommerfugl. Han græder, imens han bedrøvet går hen til guruens hus med sommerfuglen i sine hænder.

Han viser guruen den døde sommerfugl, og guruen siger ”Min dreng, du brød kokonens skal, gjorde du ikke?” ”Jo,” svarer drengen. ”Ja så,” siger den gamle mand, ”det er ikke din skyld. Du vidste ikke, at når sommerfugle kommer ud af deres kokon, er den eneste måde, hvorpå de kan styrke deres vinger at støde dem imod kokonens skal. Sommerfuglen slår igen og igen sine vinger mod kokonen, indtil dens muskler er blevet stærke nok til at flyve. Ved at hjælpe den ud af kokonen for tidligt forhindrede du den i at styrke sine vinger, og det var derfor den faldt til jorden og døde.”

At gå i terapi er som at træne sig op til at få stærkere muskler – ja måske endda vinger. Men det kræver en arbejdsindsats. For at det kan lykkes, må man gå kontinuerligt og regelmæssigt i terapi. Det kan ikke forceres. Det er til tider hårdt arbejde, og det tager ofte lang tid. Når man på et tidspunkt begynder at hæve sig op over sine problemer, så kan det føles som at flyve.

Jeg har taget et grundkursus i Neuro Dramatic Play (NDP), som er en fordybelse af dramaterapi. Jeg har taget det hos Sue Jennings i Bristol. Jeg kombinerer NDP med gestaltterapi, hvilket er en kombination man ofte ser i udlandet, men den er forholdsvis sjælden i Danmark. Jeg arbejder mest ud fra Chekhovs teknikker.

Jeg er desuden universitetsuddannet dramalærer. Jeg er cand.mag i dansk og teatervidenskab. Jeg har benyttet drama i mange forskellige sammenhænge, bl.a. har jeg undervist unge på Furesø Ungdomsskole i at gå til eksamen og fremlægge.

Jeg har undervist kvinder med spiseforstyrrelser i drama hos Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. Jeg har undervist børn og unge i at opsætte teaterforestillinger.

Desuden giver jeg voksne privatundervisning i bl.a. stemmetræning, det “at være på”, selvtillid- og selvværdstræning samt karakterarbejde (skuespil).

Dramaundervisning

Dramaundervisning er til dig, som gerne vil være bedre til at “være på” og trænge igennem med dine budskaber, eller til dig som vil være eller er skuespiller, leder, foredragsholder, bedre til at gå til eksamen etc.

Der er stor forskel på mennesker, og hvis du aldrig har spillet skuespil eller ikke er interesseret i at fjolle rundt, så er det sådan, at det er. Jeg tager altid udgangspunkt i, hvad du har af ønsker. Jeg kan f.eks. sagtens lave “ren” stemmetræning. Det kan også være, at du lige modsat altid har leget, spillet med i flere forskellige teaterforestillinger, og at du ikke kan få nok af det – så møder jeg dig der.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål er du altid velkommen til at ringe til mig på 2244 2220 eller skrive til mig via mail akh@respekta.dk. Du kan også benytte dig af kontaktformularen, og så vil jeg vende tilbage.

Home » Dramaterapi